Friday, March 4, 2011

Amanah Allah

Sesungguhnya aku bersyukur kerana diberikan peluang untuk menjadi seorng pelajar jururawat dan future staff registered nurse...entahlah....dalam masa kurang dari 6 bulan, mampu  ke aku galas tanggungjawab tue...posting management tinggal sehari je...

Ya ALLAH, kuatkanlah semangatku dan kau biarkanlah hati ini terus beristiqamah menggalas tanggungjawab itu...

Risau juga sebenarnya diri ini...org kate, jadi nurse senang nk dapat pahala.... tapi, senang juga dapat dosa...
aku sedang cube mempersiapkan diri ini agar dapat membantu orang yg sedang sakit...dan aku harap, aku bukanlh org senang yg dapat dosa...

pengalaman di wad selama posting, aku terfikir, mampu ke aku nk menegur pesakit yg xsolat....buat masenie, aku memang xberani nk tegur semua...setengah-setengah je yg mampu aku tegur...itupon yang aku rase boleh terima teguran...tapi, sepatutnya, aku kena tegur mereka kerana itukan tanggungjawab aku...aku harap, ALLAH dapat beri kekuatan kepadaku...serta kawan2 seperjuanganku....

Betul ke aku mampu???aku bukanlah insan yang baik dan sempurna untuk tegur orang...tapi, aku teringat, ada seorang insan beritahu aku

"xkan nk tunggu kau jadi baik baru nk tegur orang..? kalau kau xsempat nk jadi baik, dan kau meninggal dunia, kau xley nk tegur orang lah ea?? Sesungguhnya, kaulah orang yg rugi....Allah dah beri kau peluang tok tegur orang, bererti, Allah juga beri peuang tok kau berubah...."

aku tanya, "ye ke??"

insanniepown menjawab...

"yelah...Allah beri kau peluangnie coz Allah nk ko fikir....jika ko berani tegur orang, cubelah ko tegur diri kau sendiri..InsyaALLAH, kau akan jadi yang lebih dari diri kau sekarang...."

Dari situlah aku cube memperbaiki diri ini....Aku bukan perfect tapi aku juga seorang insan lemah yang sedang membaiki diri...Harapanku agar diri ini mampu menggalas tanggungjawab sebagai seorng NURSE...

No comments:

Post a Comment